tiistai 7. syyskuuta 2010

Joan Jett: Joan Jett (1980)

Uuden The Runaways-elokuvan myötä on myös yhtyeen laulajakitaristi Joan Jett taas ajankohtainen. Meillä kuukauden päästä dvd:nä julkaistava leffa keskittyy lähinnä Twilight-tähtösten esittämien vokalisti Cherie Currien ja Jettin keskinäisiin suhteisiin ja päättyy Currien lähtöön.

Nelinaisinen Runaways-kokoonpano julkaisi vielä kaksi albumia, joilla Jett huolehti liidivokaaleista. Homma ei enää kuitenkaan saanut tuulta alleen, ja keväällä 1979 Jett ryhtyi soolouralle.

Soolomateriaalin nauhoitukset aloitettiin maaliskuussa 1979 Lontoossa. Sex Pistols -kitaristi Steve Jones oli jo vuotta aikaisemmin tehnyt Black Leather -biisin Runawaysin viimeiselle albumille. Jett, Jones ja Pistols-rumpali Paul Cook äänittivät Chappell Studiolla kolme biisiä, joista julkaistiin myöhemmin samana vuonna Hollannissa ja Skandinaviassa Vertigo-merkillä single You Don't Own Me /// I Love Rock'N Roll. Singlen b-puoli oli The Arrows -yhtyeen alkuperäiselle glamrock-pikkuhitille uskollinen raakaversio Jettin soolouran suurimmasta hitistä. Se ei päässyt esikoisalbumille, mutta studiosession kolmas kappale Don't Abuse Me sai armon.

You Don't Own Me oli 17-vuotiaan Lesley Goren esittämänä USA:n listakakkonen vuodelta 1964. Jettin versio ei radikaalisti poikkea alkuperäisestä nuoren naisen itsenäisyysjulistuksesta. Punk-henkeen sopivasti tekstitetty balladi olisi menestyäkseen kaivannut klassista tyttöpoppia modernimpaa sovitusta.



Jettin omaelämäkerrallinen Don't Abuse Me kuulostaa soitannollisesti Sex Pistols-biisiltä, mihin pitkän linjan brittimuusikko Jeff Bannisterin soittama piano lisää klassista rock 'n' roll -henkeä.



Mitäköhän ex-Pistolsien ja Jettin uralla olisi tapahtunut, mikäli yhteistyö olisi jatkunut? Jones ja Cook jatkoivat tästä eteenpäin levyttämistä The Professionals-nimikkeen alla ja Jett palasi Los Angelesiin tuottamaan The Germs- punkyhtyeen ainokaisen albumin GI.

Germs-session jälkeen Jett näytteli itseään Runaways-yhtyeen tarinaan perustuneessa We're All Crazy Now -elokuvassa, joka on tietääkseni jäänyt julkaisematta. Kuvauksien aikana Jett tutustui pitkän linjan pop-tuottaja Kenny Lagunaan ja jo 1960-luvulla Tommy Jamesille hittejä tehtailleeseen biisintekijä Ritchie Cordelliin. Kolmikon ensimmäinen yhteinen biisi You Don't Know What You've Got levytettiin Fidelity-studiolla elokuussa 1979. Biisi on aiempia tanakampisoundinen, vaikka videon äänentaso onkin valitettavan kälyinen. Laguna soittaa pianoa ja laulaa taustoja.



Seuraava Jett-albumille asti materiaalia poikinut studiosessio pidettiin joulukuussa 1979 The Who:n Ramport-studiolla Lontoossa. Jett-Laguna -yhteistyön hedelmä Jezebell on jälleen astetta parempi esitys, mitä varsinkin sessioissa soittaneen John Earlen saksofoni piristää. Kaksitoistakielistä akustista soittaa ex- Ducks Deluxe-kitaristi Sean Tyla.



Jälkeenpäin Joan Jettin soolouraa tarkastellessa huomaa, että se on perustunut liiaksi coverbiisien varaan. Puolustukseksi voi mainita, että glamrock ei ollut USA:ssa aikanaan erityisen suosittua, eikä seuraavia Gary Glitter -biisejä oltu kolmekymmentä vuotta sitten vielä puhkisoitettu muuallakaan. Pahamaineisessa English Discossa soinut musiikki on säilynyt Jettille rakkaimpana. Do You Wanna Touch Men glitterkompista tuli myös Jettin musiikin ominaispiirre. Biisi julkaistiin singlenä Jett-kuumeen poltellessa kuumimmillaan vuonna 1982, ja siinä yhteydessä myös promovideo.



Seuraavasta homostelevasta Doin' Alright With The Boys -biisistä olen aina pitänyt äskeistä enemmän. Glitter-biisien taustalauluja hoilaamassa oli paljon poikia, ja Cordellkin ehti kiireiltään projektin pariin.

'

Sessioita jatkettiin Lagunalle ja Cordellille tutummalla lainatavaralla. Ihan ensimmäisessä blogikirjoituksessani käsitelty Isley Brothers levytti Shoutin ensimmäistä kertaa jo 1950-luvulla. Seuraava The Blackheartsin kanssa Saksassa soitettu live on jälleen vuodelta 1982.



Ramport-studiolla pidetyt joulubileet huipentuivat tähän standardiin. Sam The Sham & The Pharaohs -coverin albumiversiolla soittivat Blondie-yhtyeen kitaristi Frank Infante ja rumpali Clem Burke. Blackheartsin Saksa-live ei soitannollisesti poikkea studioversiosta.



Studiotyöskentely Ramportissa jatkui tammikuun 1980 puolelle. Frank Infante soitti kitaraa myös tällä vähemmän kalutulla kantrilaulajatar Bobby Gentryn biisillä.



Under The Boardwalk -biisistään tunnetun lauluntekijä Artie Resnickin Too Bad On Your Birthday on sovitettu muistuttamaan Jettin esikuvan Suzi Quatron albumibiisejä.



Laguna ja Cordell saivat vielä tammikuussa aikaiseksi yhden kappaleen, viehättävän vanhanaikaisen ja melodisen tyttöpopbiisin Let Me Go.



Maaliskuussa 1980 äänitettiin Ramportissa alkuperäisen debyyttialbumin viimeinen kappale, Laguna-Cordell-Jett-Marty Kupersmith -nelikolle kreditoitu Bad Reputation. Euroopassa levy julkaistiin virallisesti, mutta peräti 23 levy-yhtiötä kieltäytyi julkaisemasta Jettin albumia jenkeissä, ja nainen päätyi myymään Lagunan omakustannetta The Blackhearts -yhtyeensä keikoilla.

Tammikuussa 1981 Boardwalk-merkillä julkaistu jenkkiversio Bad Reputation on nimeään ja biisijärjestystään lukuunottamatta identtinen Joan Jett -debyytin kanssa. Nimibiisistä tuli Jettin ensimmäinen pikkuhitti. Laguna näyttelee videolla Warner Brothers -pomoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti