sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Tim Dog: Penicillin On Wax (1991)


Penicillin On Wax lasketaan hip hopin historian legendaarisimpien dissauslevyjen joukkoon - toki yksittäisiä joihinkin artisteihin kohdistuneita dissauskappaleita oli rapin alkuajoista asti esitetty battleissa ja levytettykin lukemattomia määriä. Kool Moe Deen ja LL Cool J:n välinen kuuluisa vuoropuhelu oli myös käyty aikaisemmin. Kokonainen albumillinen raivoamista oli kuitenkin harvinaisempi tapaus. "Rajuillakin" albumeilla oli useimmiten myös naisyleisölle suunnattuja rap-balladeja. Nyt ei.

New Yorkin Bronxista kotoisin oleva rapperi Timothy Blair alias Tim Dog aloitti levytysuransa vierailemalla Ultramagnetic MC's -ryhmän Traveling At The Speed of Thought -12" singlen b-puolen kappaleella A Chorus Line (1989).

UMC's -LP:tä Critical Beatdown (1988) pidetään rapin new schoolin klassikkona, mikä vaikutti mm. Public Enemyä tuottaneen Bomb Squadin tyyliin. UMC's oli edelläkävijä sämplejen käytössä, ja sen yhdestä MC:stä, Keith Thorntonista alias Kool Keithistä tuli myöhemmin yksi kaikkien aikojen merkittävimmistä rappereista.



UMC's:n Ced Geen tuottama Tim Dogin ensimmäinen soolosingle Fuck Compton rakentui A Chorus Linen instrumentaaliversion päälle. N.W.A:n ja USA:n länsirannikon gangsta rapin nousu rap-median ja diggareiden kiinnostuksen keskipisteeksi otti Dogia niin sanotusti pattiin.

Comptonia kotipaikkanaan mainostaneet keskiluokkaiset electrobändi World Class Wreckin' Crun ex-jäsenet Dr Dre ja DJ Yella (levynkannen kuvassa keskellä) olivat Dogin mielestä pelkkää paperia oikeisiin gangstereihin tai Bronxin todellisiin kadun kasvatteihin verrattuna.

Fuck Comptonilla hyökkäyksen kohteiksi joutuivat N.W.A:n Dre, Eazy-E ja MC Ren sekä Dren Death Row -merkin hip hop-/ r&b-laulajatar Michel'le.



Dissauksellaan Tim Dog tuli aloittaneeksi idän ja lännen rappereiden välisen sanasodan, mikä myöhemmin eskaloitui kuolonuhrejakin vaatineeksi tulitaisteluksi. N.W.A:n vanavedessä gangsta rapin aallonharjalle noussut Compton's Most Wanted vastasi Dogin purkaukseen kolmannen albuminsa Music to Driveby (1992) kappaleella Who's Fuckin' Who.



Dr Dre ei itse reagoinut Tim Dogin hyökkäykseen, sillä hänellä oli riittävästi tekemistä N.W.A:n hajoamisessa ja ex-yhtyekumppani Eazy-E:n kanssa tapahtuneesta välirikosta selviytymisessä. The Chronic -klassikon (1992) Fuck Wit Dre Day -biisillä (video 1993) Tim Dog -tapausta sivusi Dren silloinen suojatti Snoop Doggy Dogg.



Videon saamasta maailmanlaajuisesta huomiosta riemastuivat sekä Eazy-E että Tim Dog, ja seuranneilla levytyksillä koston kierre jatkui. Herkullisesta aiheesta huolimatta palataan kuitenkin tämänkertaisen albumin murinan pariin.

Penicillin On Wax -albumi on tunnin mittainen adrenaliinipurkaus länsirannikon hip hop -artisteja ja myös itärannikon kaupallisia mainstream-rappereita kohtaan. Neljäntoista täysimittaisen biisin lisäksi levyllä on vielä kuusi lyhyempää sketsiä. Löysin cd:n noin vuosi julkaisun jälkeen Anttilan alelaarista, ja koska sitä on rahdattu maahamme suuret määrät, levyä näkyy välillä kirppareillakin. Viihdyttävämpää hardcore rap -levyä saa hakea, joten älä epäröi, kun kohdalle sattuu.

Intro käynnistää levyn ja tekee homman selväksi. Dog valjastaa N.W.A:n Kamurshol -skitissä (1990) käyttämän biitin omaan käyttöönsä: "I stole your beat and made it better, to show the whole world that you ain't nothing but a bunch of pussies!" Alla vertailun vuoksi N.W.A:n versio.





Clyde Stubblefieldin James Brownin Funky Drummer -kappaleella (1969) soittamaa rumpubreikkiä ovat sämplänneet lukemattomat artistit. Low Down Nigga on melko mielikuvitukseton välipala.



Fuck Compton singlen jälkeen albumilla on DJ Quik Beat Down -niminen sketsi, missä sananmukaisesti piestään DJ Quikia. Sitä seuraavaan Talking Headsin Once In A Lifetime -klassikkobiisiä sämpläävään Step To Me -biisiin sisältyy N.W.A -panettelujen lisäksi kuolematon säe "DJ Quik he can suck my dick" ("peace to Ice Cube, peace to Ice-T" -kohdan jälkeen, videolla valitettavasti hieman sensuroituna muiden rumien puheiden tavoin).



90-luvun alussa huippusuosittu MC ja tuottaja DJ Quik lienee Dr Dren jälkeen toiseksi tunnetuin comptomilaisartisti. Mies vastasi Dogin heittämään haasteeseen toisen albuminsa päätösraidalla Tha Last Word ja singlellä Way 2 Fonky (1992).



Herkullisella Yo! MTV Raps -ohjelmasta napatulla haastattelu + livepätkällä Tim Dog Panee N.W.A:ta halvalla ja promotoi Step To Me -singlelohkaisuaan. Singlen radioille tarkoitetun version b-puolella oli muuten ensisinglestä siistitty "Cee Lo Green -versio" Forget Compton.



Penicillin On Waxin kolmannesta singlestä Bronx Nigga lienee olemassa jonkinlainen promovideo, mutta ihan täyttä varmuutta minulla ei siitä ole. Kappaleen taustalle on sämplätty Quentin Tarantinon Jackie Brown -elokuvan (1997) ikimuistoiseen alkukohtaukseen myöhemmin päätynyttä Bobby Womackin tekemää Across 110th Street -blaxploitaatioleffan (1972) nimibiisiä.



Seuraavaa svengaavaa kappaletta You Ain't Shit ei valitettavasti löytynyt tähän hätään Youtubesta. Kappaleella hyökätään heikkoja mainstream-räppäreitä Kwamea, Kid 'N Playta ja MC Hammeria vastaan.

Discogs ei tunne I Ain't Takin' No Shorts -singleä, mutta sellainen on ilmeisesti julkaistu promokäyttöön. Dogin flow on hyvin lähellä Public Enemyn Chuck D:tä ja biisin rokkaava tausta juuri julkaistun PE:n Apocalypse 91... The Enemy Strikes Black -albumin tyylinen.



Rufus Thomasin Do The Funky Penquinia (1971) sämpläävällä I'll Wax Anybody -biisillä Dog dissaa mm. Monie Lovea.



Tähän väliin sijoittuu sketsi Michel'le Conversation, missä Fuck Compton -videolla esiintynyt Death Row:n suojatti syyttää Dogia ensin itseään ja muita naisia epäkunnioittavista puheista, mutta kääntyy lopuksi Tim Dogin kannattajaksi.

Can't Fuck Around -biisi on hyvää, kulkevaa Dog-peruskamaa.



Mukaansatempaavalla mutta varmasti mielipiteitä jakavalla Dogs Gonna Getcha -raidalla Dogilla keittää yli. Mies HUUTAA ja HUUTAA ja HUUTAA ja myös KARJUU. Erittäin viihdyttävä ja monia varmasti erittäin ärsyttävä biisi. Kuunnelkaa ja muodostakaa oma mielipiteenne.



Fuck Compton -singlen b-puolella julkaistun Goin' Wild In The Penile -biisin alussa Dog pääsee linnasta, minne on joutunut hoideltuaan "yhden tyypin Comptonista". Penile on tietysti jorma.



Seuraavankin biisin nimessä on jorma. Get Off The Dick -kappaleessa räpperin ympärillä parveilevat onnenonkija-naiset kilpailevat siitä. Ice Cubekaan ei ole kyennyt tiivistämään aihetta paremmin.



Kool Keithin kanssa äänitetyllä I Ain't Havin' It -kappaleella Dog panee hittiräppärit, kukkaisrapin ja Vanilla Icen järjestykseen.



Patriotic Pimp on mukavasti svengaavaa täytekamaa, ei sen enempää.



Albumin lopusta löytyy yllättäen rap-balladi, mutta hardcore-sellainen. Dogin Kool Keithin kanssa räppäämä Secret Fantasies (oikeaa Sexual Fantasies -nimeä ei ole uskallettu painaa levyn kanteen) paljastaa Dogin ja Keithin kuvitellut kohtaamiset r&b-kaunotar Pebblesin ja En Vogue -yhtyeen kanssa. Tuhmaa hauskaa piisaa kuin Blowflyn levyillä.



Tim Dogin seuraavan Do or Die -albumin (1993) jälkeen Dog ja Keith yhdistivät voimansa Ultra-duoksi, mikä julkaisi vuonna 1996 albumin Big Time. 2000-luvulla Dog on julkaissut kaksi soololevyä, mutta hänen tuorein Project X -yhteistyöprojektinsa (2008) Keithin kanssa hautautui Dogin luottokorttipetoksista käymien oikeudenkäyntien vuoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti