keskiviikko 7. syyskuuta 2011

The Stylistics: The Stylistics (1971)


Koska hip hop -albumeita käsitelleillä kirjoituksillani on ollut Levykeitaassa paljon lukijoita, liitän turinointiini tällä kertaa myös muutamia rap-versioita ja -biisejä, joihin alkuperäisiä The Stylistics -kappaleita on sämplätty. Toivottavasti viihdytte keitaalla sekä soul-siskot että rap-veljet!

Jamaikalla syntynyt, mutta lapsena Philadelphiaan perheensä mukana muuttanut biisintekijä-tuottaja Thomas Randolph "Thom" Bell oli yksi kaupungin oman soul-soundin, ns. philly soulin tärkeimmistä nimistä. Teini-iässä Bell lauloi yhdessä kaupungin suurmiesten, PIR-levy-yhtiön tulevien perustajien Kenny Gamblen ja Leon Huffin sekä Hall & Oates -duossa myöhemmin kuuluisuuteen nousseen Daryl Hallin kanssa.

Vuosina 1967-1970 Bell tuotti ensimmäistä suureen suosioon noussutta philly soul -aktia The Delfonics -yhtyettä. Välillä lähes unohdettu The Delfonics nousi kulttisuosioon Quention Tarantinon Jackie Brown -elokuvan (1997) ansiosta. Yhtyeen kappaleet olivat merkittävässä asemassa päärooleja esittävien Pam Grierin ja Robert Forsterin suhteessa.

70-luvun alun tunnetuin philly soul -yhtye The Stylistics perustettiin vuonna 1968 kahden philadelphialaisyhtyeen, The Percussionsin ja The Monarchsin pohjalta. Päävokalisti Russell Thompkins Jr., James Smith, ja Airron Love olivat aiemmin The Monarchsin jäseniä. Loput kaksi perustajajäsentä, James Dunn ja Herbie Murrell tulivat The Percussions-yhtyeestä.

Vuonna 1970 yhtyeen roudari Marty Bryant ja taustabändi Slim and The Boysiin kuulunut Robert Douglas kirjoittivat The Stylisticsille biisin You're a Big Girl Now. Halvalla äänitetystä debyyttisinglestä tuli paikallinen menestys, ja Avco-levymerkki teki sopimuksen yhtyeen kanssa. Avcon jakelussa single nousi USA:n R&B-listan seitsemänneksi vuoden 1971 alussa.



Yhtyeen omin avuin tekemästä ensimmäisestä - siksi rakkaasta - hitistä on sukeutunut jonkinlainen ikivihreä, vaikka ei se mielestäni mitenkään poikkeuksellisen hyvä kappale ole. Wu-Tang Clan -ryhmän jäsen Ghostface Killah teki biisistä viisi vuotta sitten version menestysalbumilleen FishScale.



Thom Bell ryhtyi The Stylisticsin tuottajaksi Avcon pyynnöstä. Bell ei vaikuttunut yhtyeen lahjakkuudesta, mutta uskoi, että komealla falsettiäänellä siunatulla päävokalistilla oli potentiaalia menestyväksi artistiksi. Vaikka Bellin tuottamat levytykset on tehty The Stylistics -yhtyenimen alla, oli suurin osa niistä käytännössä Russel Thompkins Jr.:n sooloja.

Menestysreseptin kolmas tärkeä ainesosa oli sanoittaja Linda Creed, jonka romanttisen rakkauden pauloissa riutuvat tekstit tekivät Thompkins Jr.:n laulamista sekä Bellin säveltämistä ja tuottamista biiseistä ikimuistettavia. Kolmikon yhteistyön ensimmäinen hedelmä oli Stop, Look, Listen (To Your Heart). Huomattavasti ensisingleä hienostuneempi ja tyylikkäämmin sovitettu biisi petrasi joka osa-alueella, mutta R&B-singlelistalla se kipusi vain yhden sijan aikaisempaa korkeammalle, kuudenneksi.



Hip hopin kulta-aikana Brand Nubian -yhtyeessä maineeseen noussut Grand Puba lainasi kappaletta tyylikkäästi toisen sooloalbuminsa 2000 (1995) kappaleella Change Gonna Come.



The Stylisticsille epätyypillinen northern soul -tyylinen vauhtipala Point Of No Return nousee monen hittistandardin ohi debyyttialbumin parhaimpien biisien joukkoon. Se julkaistiin myöhemmin myös singlen b-puolena.



The Stylisticsin läpimurto USA:n pop-listalle tapahtui albumilta vuoden 1971 lopussa lohkaistulla You Are Everything -singlellä. Edellistä singlebiisiä suoraviivaisempi kappale ylti R&B-singlelistalla kymmenenneksi, mutta pop-listalla jo yhdeksänneksi. Yhtyeen viihteellinen soundi alkoi löytää kuulijoita myös USA:n easy listening -kanavilta, samoilta aalloilta, missä Frank Sinatran iskelmät ja The Carpentersin vitivalkoinen pop juhlivat.



Afrika Bambaataan serkku MC Shy-D oli yksi ensimmäisistä miami bass -tyylin rappereista. Hän teki You Are Everythingistä mainion rap-coverin vuonna 1990.



The Stylisticsin suurin R&B-singlelistamenestys Betcha By Golly, Wow nousi listoille helmikuussa 1972 saavuttaen myöhemmin kakkossijan. USA:n pop-listalla irtosi jo kolmostila, ja kesällä 1972 singlestä tuli yhtyeen ensimmäinen hitti Britanniassa.



Youtubesta löytyy runsaasti 2000-luvulla nauhoitettua The Stylistics -keikkamateriaalia, mutta kyse ei enää ole kuin nimellisesti samasta yhtyeestä. Tämä vuonna 1975 nauhoitettu Betcha By Golly, Wow antaa käsityksen siitä, miltä debyyttialbuminsa kannessa rennoissa hippivetimissä esiintyneet miehet oikeasti lavalla näyttivät.



Itse hänen kuninkaallinen korkeutensa Prince teki biisistä alkuperäiselle versiolle instrumentaatiota myöten uskollisen coverin tripla-albumilleen Emancipation vuonna 1996. DJ Scratchin tuottama Busta Rhymes -versio Salute Da Gods! löytyy rapperin platinaa myyneeltä albumilta Anarchy (2000).



Point Of No Returnia kepoisempi vauhtisoulbiisi Country Living päätyi myös You Are Everything -singlen b-puolelle.



Albumin ehkä sielukkain (ja paras) kappale People Make The World Go Round julkaistiin levyn viimeisenä singlelohkaisuna. Se ylti kesällä 1972 vielä USA:n R&B-listan kuudenneksi. Kun vielä b-puolelta löytyy Point Of No Return -vauhtipala, pidän singleä seiskojen keräilijöille ehdottomasti varteenotettavana hankintana.



EPMD-duo liitti People Make The World Go Round -biisin taustasta kierrättämänsä koukun David Bowien blue eyed soul -albumilta Young Americans (1975) napattuun Fame-hittiin, ja tulos oli herkullinen. It Wasn't Me, It Was The Fame -biisi löytyy duon toiselta albumilta Unfinished Business (1989).



Keskitempoinen Ebony Eyes on mielestäni täytemateriaalia. Biisi laitettiin myös Betcha By Golly, Wow -seiskan b-puolelle.



Niin ikään keskitempoinen albumin päätösraita If I Love You oli hyödynnetty jo Stop, Look, Listen (To Your Heart) -seiskan b-puolena.



The Stylisticsin esikoinen on täyttä tavaraa: viisi hittisingleä ja neljä b-puolta, joilla siirappisuus ja viihteellisyys on jotakuinkin aisoissa. Yhteistyö Bellin ja Creedin kanssa loppui kolmen LP:n jälkeen vuonna 1974, mutta uusien taustavoimien Hugo & Luigin ja Van McCoyn kanssa The Stylisticsin menestys jatkui etenkin Britanniassa ja Euroopassa.

Vuodesta 1974 eteenpäin Thom Bell keskittyi tuottamaan The Spinners-yhtyettä, koska yhteistyö Atlantic-merkin julkaisemalla bändin comeback-albumilla Spinners (1973) oli osoittautunut hedelmälliseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti